BAHAN KIMIA DALAM KOSMETIK

1| GLISERIN (GLYCERIN)

APA ITU GLISERIN?


Gliserin adalah satu bahan kimia yang paling bernilai diketahui manusia. Gliserin mempunyai 1500 kegunaan, dengan fungsi sebagai bahan ramuan dan bahan bantuan proses di dalam kosmetik, 'toiletries', barangan kegunaan peribadi, ubat-ubatan dan produk makanan. Mempunyai sifat seperti jernih, tidak berbau, pekatan cecair yang mempunyai rasa manis.

Ia juga merupakan cecair yang agak pekat yang boleh membeku jika disejukkan. Ia akan melarut di dalam air atau alkohol tetapi tidak di dalam minyak. Gliserin boleh diperoleh daripada sumber semulajadi (lemak tumbuhan dan haiwan) iaitu semasa penghasilan asid lemak, sabun dan lemak alkohol. Walaubagaimanapun ia boleh dihasilkan secara sintetik daripada petrokimia.

Gliserin digunakan sebagai emollient (agen pelembap) dalam krim pelembap tangan. Antara produk yang menggunakan gliserin sebagai bahan ramuan seperti ubat gigi, krim muka, krim pencukur, produk dandanan rambut dan sabun.

Bagi produk yang dihasilkan di Malaysia kebanyakannya menggunakan gliserin daripada kelapa sawit terutamanya untuk produk makanan dan kosmetik.

KELEBIHAN
» Melembutkan kulit
» Melembapkan kulit
» Selamat
» Sesuai untuk semua peringkat umur dan semua jenis kulit

KELEMAHAN
» Sabun cepat terhakis apabila direndam atau terdedah pada udara


2| METHYLPARABEN

APA ITU METHYLPARABEN?

Methylparaben merupakan sejenis bahan pengawet yang digunakan dalam proses membuat bahan-bahan kosmetik. Ia juga boleh didapati di dalam beberapa bahan makanan yang diproses selain bahan farmaseutikal (ubat-ubatan). Pengawet Methylparaben memang terdapat di dalam kebanyakan produk kecantikan seperti deodoran, syampu, losyen badan serta mandian. Tugas utama ia adalah untuk membunuh dan mengelakkan pertumbuhan kuman.

Methylparaben telah digunakan sebagai pengawet dalam industri kosmetik yang sering terdapat dalam pelembap muka, produk anti-penuaan, pewarna rambut, produk pemutihan kulit, pembersih muka, syampu dan perapi, maskara, pembayang mata dan alas bedak.

KELEBIHAN
» Mencegah pertumbuhan bakteria dan menghindari produk kosmetik daripada berkulat

KELEMAHAN
» Sabun cepat terhakis apabila direndam atau terdedah pada udara
» Bertindak balas dengan UV B hingga boleh mengakibatkan peningkatan kerosakan DNA dan penuaan kulit jika digunakan secara berlebihan



3| SODIUM LAURETH SULPHATE (SLES)


APA ITU SODIUM LAURETH SULPHATE?

Sodium Laureth Sulphate (SLES) banyak terdapat pada produk pencuci muka yang mana bahan ini memberikan kesan buih yang banyak.

KELEBIHAN
» Murah dan merupakan agen pembuih yang sangat efektif

KELEMAHAN
» Mengeringkan kulit
» Membolehkan berlakunya radang kulit terutamanya pada mereka yang berkulit sensitif


4| WANGIAN (FRAGRANCE)



APA ITU WANGIAN?

Hampir setiap produk yang berkaitan dengan wanita mempunyai wangian seperti sabun, barangan kosmetik, syampu, penyembur rambut, dan sebagainya. Tujuan wangian hanyalah untuk menghasilkan bau wangi pada si pemakai, barangan kegunaan peribadi atau udara di sekeliling. Wangian juga menambahkan rasa "bersih" apabila menggunakan produk kebersihan diri terutamanya selepas mandi. Namun, kebanyakan kita tidak menyedari yang ia boleh mendatangkan bahaya kepada kesihatan teru­tamanya bagi wanita mengandung.

Setiap produk wangian mengandungi bahan kimia wangian sama ada asli atau sintetik dan pelarut yang bertindak sebagai media atau foundation. Peratus kandungan kimia wangian adalah di antara satu hingga 30% dan ini bergantung kepada jenis produk. Namun daripada analisis makmal yang dilakukan didapati sebanyak 95% bahan kimia yang terkandung di dalam produk wangian adalah bahan kimia sintetik daripada jenis petroleum seperti benzena, aldehid dan kimia toksik lain. 

KELEBIHAN
» Memberikan keyakinan kepada si pemakai
» Terasa lebih ceria dan bersih
» Menonjolkan sifat misteri dan romantik

KELEMAHAN
» Memberikan kesan alahan, asma, kanser, kecacatan bayi dalam kandungan, keguguran, penyakit sistem saraf seperti parkinson, alzheimer dan lain-lain
» Memberi kesan keracunan kepada manusia melalui pernafasan dan sentuhan kulit sama ada secara akut (jangka pendek) atau kronik (jangka panjang)


Ulasan

  1. hai... baru saya tahu maksud glycerin. selalunya guna sabun tak pernah nak ambil tahu bahan2 yang terkandung di dalamnya & tujuan bahan tersebut.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular